Underhållsansvar

Här kan du läsa om vad som ingår i lägenheten och hur underhållsansvaret fördelar sig mellan bostadsrättsföreningen och den enskilde medlemmen.

När man bor i en bostadsrätt finns en ansvarsfördelning mellan den enskilde medlemmen och föreningen.

• Föreningen ansvarar i regel för allt som berör mer än en medlem
    (stomme, VVS, fasad, fläktsystem, ytskikt ytterdörr, förråd, garage mm)
  • Medlemmen ansvarar för det inre ytskiktet och inventarier
    (köksskåp, vitvaror, kranar, badrumsporslin, ytterdörr och lås).
  • I våtutrymmen ansvarar medlemmen t o m tätskiktet
    (tätskiktet bakom kaklet och klämringen i golvbrunnen)
  • Hemförsäkringen skall kompletteras med bostadsrättstillägg
    (som skydd för föreningens självrisk)
  • Du måste ansöka om tillstånd och få godkännande av styrelsen innan renovering eller ombyggnad påbörjas
    (målning och tapetsering i icke våtrum kräver inget godkännande)

Till varje lägenhet hör följande utrustning:

• En A-nyckel som öppnar bommarna till området
  • Två fjärrkontroller till garage
  • Två nycklar till garage
  • Två poddar/taggar för öppning avl gemensamma lokaler och tvättstuga
  • 1 st Telia TV-box och 1 st bredbandsrouter

Denna utrustning skall följa med lägenheten vid in och utflyttning i samband med överlåtelse/försäljning. Saknad utrustning bekostas av den boende.

Varje boende ansvarar själv för låsen till sin lägenhet och föreningen tillämpar inget system med huvudnycklar.

Varje boende ansvarar också själv för ytterdörr och dörr till altan och balkong men bostadsrättsföreningen ansvarar för målning av dessa. När det gäller ytterdörren så är praxis att var och en målar den själv men att bostadsrättsföreningen står för färgen. Det går bra att hämta färg i expeditionslokalen på föreningens expeditionstider. Om man målar om din ytterdörr eller skaffar en ny så gäller att husen med röda fasader har grå dörrar och husen med grå fasader har röda dörrar. Följande färgkoder gäller:

• Ytterdörr Röd Färgkod: RAL3003
  • Ytterdörr grå: Färgkod: S6500N

Hur underhållsansvaret fördelar sig i detalj kan du se nedan.